مروری بر فرمولاسیون و اجزای جوهرهای پایه آب

جوهرهای آب پایه جهت چاپ فلکسوگرافی و گراور از رزین، پیگمنت، حلال، واکس، سرفکتانت، عوامل شبکه ای‌کننده و افزودنی‌ها تشکیل شده‌اند. رزین علاوه بر محملی برای پیگمنت به عنوان یک جز، اصلی جهت دستیابی به خواص عملکردی چاپ می‌باشد. رزین ماده‌ای جهت پخش نمودن پیگمنت و جلوگیری از تجمع دوباره آن‌ است. هم‌چنین این ماده سبب چسبندگی به زیرآیند نیز می‌شود. شبکه شاخه‌ای پلیمر حفظ براقیت را بر روی زمینه‌های متخلخل فراهم می‌کند. ساختارهای پلیمر شبکه‌ای یا اکسید شده سبب ایجاد مقاومت به مواد شیمیایی در تماس با بسته‌بندی‌های چاپ می‌شود. به علاوه این مواد مقاومت نسبت به سایش را فراهم می‌آورند. مقاومت به شرایط محیطی مانند گرما و حرارت، چرخه ذوب و انجماد، ازن، نور، عوامل اکسیدکننده، رطوبت و غیره را ایجاد می‌کند. هم‌چنین، رزین ویسکوزیته و ویژگی‌های رئولوژیکی لازم برای انتقال جوهر از پرس به زیرآیند را فراهم می‌کند.

محمل‌های امولسیونی از طریق پلیمریزاسیون امولسیونی در آب در حضور پایدارکننده‌های سطح فعال تهیه می‌شود. ویسکوزیته به جرم مولکولی وابسته نیست و به درصد جامد و توزیع اندازه ذره بستگی دارد بنابراین وزن‌های مولکولی بالا (بیش‌تر از 200.000 گرم بر مول) با ویسکوزیته پایین قابل دستیابی است.

شرکت رزینفام جهت تولید ورنی و جوهرهای پایه آب دو محصول با کدهای پلی‌فام PR578C و پلی‌فام PR579C را تولید نموده است. پلی‌فام PR578C پلیمر امولسیونی استایرن اکریلیک با سختی متوسط بوده که به عنوان محملی جهت تهیه جوهرهای فلکسوگرافی و گراور و ورنی‌هایی با براقیت بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مقابل پلی فام PR579C پلیمر امولسیونی استایرن اکریلیک با سختی بالا می‌باشد که در کنار پلی‌فام PR578C جهت تهیه جوهر و ورنی استفاده می‌شود. این رزین‌ها سازگار با اکثر رزین‌های پایه آب استایرن اکریلیک و اکریلیک هستند. از جمله خواص فیلم‌های تشکیل‌شده با پلی‌فام PR578C براقیت بالا، مقاومت به آب و قابلیت تشکیل فیلم مناسب می‌باشد. هم‌چنین افزودن پلی‌فام PR579C موجب بهبود انحلال‌پذیری و قابلیت پاک‌شوندگی و هم چنین بهبود براقیت می‌یاشد.

هم‌چنین جهت کاربری خاص چاپ بر روی سطوح پلی اتیلنی نیز شرکت رزینفام محصول دیگری با کد PR624 تولید نموده است. PR624 پلیمر امولسیونی اکریلیک خالص بوده و رزینی با ساختار خود شبکه‌ای شونده می‌باشد.

1 فروردین ماه 1396
کلمات کلیدی : منبع :
مجله بسپار (علوم و صنايع پوشرنگ، رزين و چسب )، شماره 175